Kurs STUDY DOG
Kurs Online "Study Dog - psychologiczne podstawy zachowania się psów"
Autor Robert Falconer-Taylor, COAPE
Adaptacja polska i tłumaczenie Andrzej Kinteh-Kłosiński
Kurs w polskiej wersji językowej.
Ogromna większość właścicieli psów, chcąc zrozumieć zachowanie własnych zwierząt ulega pułapce antropomorfizmu. Próbują oni tłumaczyć dlaczego pies prezentuje określone zachowania kierując się naszym ludzkim sposobem myślenia i spostrzegania świata. Interpretują motywację zwierzęcia czy jego uczucia w kategoriach np. „szczęścia” czy „smutku” zupełnie tak, jak by psy były ludźmi. Angielskie powiedzenie mówi, że „pies jest najlepszym przyjacielem człowieka, podczas gdy kot jest jego najlepszym oficjalnym znajomym”. Co naprawdę wiemy o zachowaniu tego naszego najlepszego przyjaciela?
Kurs Study Dog szeroko omawia psychologiczne aspekty zachowania psa. Stanowi analityczne kompendium współczesnej wiedzy na temat mechanizmów psychicznych rządzących psim behawiorem. Adresowany jest jest zarówno do właścicieli psów, którzy chcą zdobyć i pogłębić swoją wiedzę, jak również do lekarzy weterynarii, techników weterynaryjnych, behawiorystów, absolwentów kursu korespondencyjnego Think Dog, oraz wszystkich zainteresowanych tematem psiej psychologii, także tych, którzy chcą wziąć udział w Kursie Dyplomowym COAPE.
Jak myślisz, co czuje pies, który usiłuje znaleźć piłkę zgubioną w wysokiej trawie, pokazany na filmie poniżej? Co dzieje się w jego mózgu w trakcie poszukiwania? Czy może on użyć pamięci tak robimy to my ludzie i przypomnieć sobie moment w którym ostatni raz miał piłkę w pysku? Czy pamięta jak ona wyglądała? Czy potrafi tak myśleć? Obejrzyj film poniżej
Analizując wiele współczesnych badań naukowych, kurs Study Dogs dostarcza odpowiedzi na te i inne pytania. Kurs składa się z 6 cześciu, sugerowany jego czas ukończenia to 6 miesięcy. W każdym bloku prezentowany jest obszerny zakres materiału, opisany w zrozumiały i przystępny sposób. Wiedza ta pozwoli ci poznać tajemnicę wewnętrznego świata psiego umysłu, pozwoli zrozumieć jego zachowanie i emocje umożliwiając zbudowanie niezwykłej relacji pomiędzy Tobą a Twoim psem.
Merytoryczny zakres kursu obejmuje:
Blok I - Jak zbudowany jest mózg.
Jak zbudowany jest mózg psa, z jakich struktur się składa i jak one wszystkie razem działają? To właśnie główny temat bloku pierwszego. Prezentuje podstawową wiedzę na temat anatomii i fizjologii mózgu, której poznanie jest niezbędne do zrozumienia zagadnień omawianych w kolejnych blokach.
Blok II - Siad... Klik... Dobry Pies!
W bloku drugim zajmiemy się uczeniem. Każdy właściciel doskonale wie, jak szybko jego pies potrafi uczyć się nowych rzeczy. Zarówno tych, których uczymy go w trakcie zamierzonego treningu, jak również zachowań, których uczy się sam, z których najczęściej nie jesteśmy zadowoleni… Co dzieje się w mózgu psa kiedy uczy się nowych rzeczy?. Jak możemy wykorzystać współczesną wiedzę aby szkolenie było przyjemnością zarówno dla psa, jak i dla nas samych?
Blok III - Pamięć - nieograniczona skarbnica.
Kiedy pies czegoś się uczy, musi to zostać zapamiętane, tak aby później mógł to sobie jakoś przypomnieć. Dzieje się to za sprawą pamięci. Czym pamięć różni się od uczenia? Czy pies zapamiętuje zdarzenia w taki sam sposób jak robią to ludzie? Blok trzeci odpowiada na te właśnie pytania i wiele innych związanych pamięcią u psów, prezentując jej mocne strony i ograniczenia.
Blok IV - Rozwój - od zarodka do Azora.
Od zarodka do dobrze funkcjonującego psa dorosłego, aż po wiek starczy. Analizując cykl życia psa omówione zostaną krytyczne punkty rozwoju. Dowiemy się dlaczego te etapy rozwojowe są tak ważne i co w tym czasie dzieje się wewnątrz psiego mózgu. W czym dokładnie tkwi różnica pomiędzy zrównoważonym, socjalnym psem, którego życzył by sobie każdy właściciel, a niesfornym, antyspołecznym zwierzęciem, którego zdecydowanie wolelibyśmy unikać.
Blok V - Zmysły - największe złudzenia
Sposób w jaki pies widzi otaczający go świat jest niczym innym jak mądrym „trikiem” tworzonym przez jego własny mózg. Spostrzeganie świata przez psa zależne jest od mózgowego układu sensorycznego, który gromadzi, analizuje i interpretuje informacje pochodzące ze zmysłów - światło, dźwięk, zapach, dotyk i smak. Psy odziedziczyły układ sensoryczny drapieżnika po ich historycznych przodkach - wilkach, jednak selektywna hodowla prowadzona przez kilka tysięcy lat, głównie pod kątem możliwości wykorzystania psa przez człowieka stopniowo zmieniała psie zmysły tak, aby jak najlepiej spełniały swoją funkcję w powierzanych mu zadaniach. Dodatkowo przez ostatnie kilkaset lat psy hodowano i selekcjonowano pod kątem tego jak wyglądały, pomijając ich predyspozycje psychiczne, co doprowadziło do ogromnego zróżnicowania wyglądu i wielkości różnych ras. W tym bloku omówiony zostanie sposób spostrzegania świata przez psy i różnice w tym spostrzeganiu pomiędzy różnymi typami psów.
Blok VI - Ja, pies!
To ostatni blok kursu, w którym podsumujemy wszystko to co dotychczas zostało zaprezentowane, oraz stawimy czoło ostatecznemu pytaniu „Czy człowiek będzie kiedykolwiek wiedział co naprawdę myśli pies? Poszukiwanie odpowiedzi na to pytanie jest fascynujące, kłopotliwe i jak również kontrowersyjne. Czy psy mają wyobraźnie? Czy mogą myśleć twórczo? Czy w ogóle potrafią myśleć? W bloku VI zagłębimy się w psi mózg i omówimy podstawy emocji, świadomości, osobowości i inteligencji. Przeanalizujemy również komunikację i język zastanawiając się czego tak naprawdę możemy oczekiwać od naszych psich towarzyszy, do jakiego pojmowania rzeczywistości psy naprawdę są zdolne. Dzięki tym analizom przekonamy się, że antropomorfizm nie tylko nie wyjaśnia zachowania psa, ale jest istotną przeszkodą na drodze jego rozumienia, tworząc barierę w relacji między psem a człowiekiem.
Studium Specjalne - Kolejne kroki poznawania psychologicznych podstaw zachowania się psa.
Blok specjalny tego kursu jest propozycją specjalną. Jest okazją do zaprojektowania i realizacji prostego projektu badawczego, zgodnego z własnymi zainteresowaniami, który ma na celu rozszerzenie rozumienia psiego umysłu. Dajemy Ci pełne wsparcie i pomoc przy realizacji tego bloku, tak aby był nie tylko bazą wiedzy, ale również szczególnym źródłem satysfakcji z samodzielnego odkrywania.
Po złożeniu zamówienia - tego samego dnia, bądź kolejnego dnia roboczego, Uczestnicy kursu uzyskują dostęp do E-learningu. Na stronie https://coape.pl/e-learning znajdują się materiały kursowe do poszczególnych modułów kursu. Każdy moduł kursu zawiera praktyczne zadania na podstawie których uczestnicy piszą prace zaliczeniowe oceniane przez tutorów kursu.
Sugerowany czas trwania kursu: 6 miesięcy, uczestnik sam reguluje czas trwania kursu tempem przesyłania prac zaliczeniowych
Termin rozpoczęcia: w dniu zgłoszenia na kurs, bądź kolejnego dnia roboczego
Koszt uczestnictwa: 790,00 zł - cena regularna
Tutorzy kursu:
Eliza Dołżańska-Pietrzak
Andrzej Kinteh-Kłosiński
Licencja i organizacja:
Centre of Applied Pet Ethology (COAPE) Polska
COAPE Polska jest instytucją szkoleniową - wpis do rejestru instytucji szkoleniowych nr 2.12/00038/2007
Patronat medialny kursu:
Zapisy i szczegółowe informacje:
Andrzej Kinteh-Kłosiński, e-mail: aklosinski@coape.pl, tel. kom. 607 427 171 - informacje merytoryczne i organizacyjne
Agata Kocoń, e-mail: szkolenia@coape.pl, tel. kom. 792 982 882 - zapisy i sekretariat kursu, informacje organizacyjne
Jak zapisać się na kurs ?
- Klikając w link - ZAPISZ SIĘ TERAZ albo
- Wypełniając poniższy formularz zgłoszenia na kurs lub mailowo czy telefonicznie zgłaszając chęć uczestnictwa, podając adres do korespondencji. Po mailowym potwierdzeniu przez organizatorów, zostaniecie Państwo poproszeni o opłacenie kursu za pośrednictwem przelewu on-line lub przelewu bankowego na rachunek:
COAPE Polska, ul. Królewska 65A/1, 30-081 Kraków
Bank MILLENIUM: 82 1160 2202 0000 0005 8146 8932
Kod BIC SWIFT: BIGBPLPWXXX
IBAN: PL 82 1160 2202 0000 0005 8146 8932
Formularz zgłoszenia na Kurs STUDY DOG
Centre of Applied Pet Ethology (COAPE) - największa na wyspach brytyjskich organizacja kształcąca behawiorystów (www.coape.org) - specjalistów terapii zachowania zwierząt towarzyszących oferująca także szeroką gamę kursów dla właścicieli zwierząt, trenerów oraz osób w jakikolwiek sposób pracujących ze zwierzętami. Założona w 1993 roku przez nieżyjących już Johna Fishera, Robina Walkera oraz obecnego partnera Petera Neville, najbardziej znanego brytyjskiego behawiorystę. Oferowane przez COAPE kursy oparte są na współczesnym, interdyscyplinarnym podejściu do zagadnień zachowania zwierząt towarzyszących, ich miejsca w ludzkim świecie i relacji z ludźmi. Polski odział COAPE powstał w 2008 roku za sprawą Andrzeja Kłosińskiego, z powodzeniem przekładając brytyjski model i standard kształcenia w naszym kraju.
Autor kursu
dr Robert Falconer-Taylor
Lekarz weterynarii i behawiorysta, absolwent Royal Veterinary College w Londynie (dyplom 1981). Wykładowca COAPE oraz organizacji Dog Trust. Jest autorem i współautorem kursów i szkoleń COAPE oraz licznych publikacji w prasie dla lekarzy weterynarii oraz w innych specjalistycznych magazynach. Specjalizuje się w farmakologii zaburzeń zachowania zwierząt towarzyszących, przedmiotem jego specjalizacji jest badanie procesów poznawczych zwierząt towarzyszących, ich emocjonalności, sposobu odżywiania i jego wpływu na zachowanie oraz neurofizjologia stosowana. Konsultant programu "The Puppy Plan" organizowanego przez Dog Trust i Kennel Club oraz doradca organizacji International Cat Care.
Tutorzy kursu
mgr Andrzej Kinteh-Kłosiński
Dyrektor Centre of Applied Pet Ethology (COAPE) Polska. Mgr psychologii i behawiorysta zwierząt towarzyszących. W latach 1989 - 1993 pracował jako psychoterapeuta w Ośrodku Leczenia Nerwic w Krakowie. W latach 1993-95 studia podyplomowe w zakresie zarządzania w Szkole Zdrowia Publicznego CM UJ. 2004-2005 podyplomowe studia w Centre of Applied Pet Ethology w Wielkiej Brytanii pod kierunkiem prof Peter'a Neville'a. 2005 - dyplom Practical Aspects of Companion Animal Behaviour and Training (COAPE) akredytowany przez National Open College Network of the United Kingdom. Członek COAPE Association of Pet Behaviourists and Trainers, członek Polskiego Towarzystwa Etologicznego. Wykładowca Instytutu Psycholigii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie i Wydziału Nauk o Zwierzętach SGGW w Warszawie. Pomysłodawca i twórca Serwisu Opieki Nad Zwierzętami PETSITTER.pl, autor licznych publikacji i poradników.